Hur tränar jag i slutet av graviditeten och när kan jag starta efter förlossningen?


(Vid mitt tidigare inlägg 11 maj beskriver jag principer för träning efter förlossningen läs gärna det inlägget först.)

Dessa frågor får jag flera gånger om dagen. Mitt svar är: Sluta aldrig att täna under graviditeten och starta, om du orkar och har lust, direkt efter förlossningen.

Så fort du lyfter ditt lilla barn, går omkring och reser dig upp så tränar du. Vardagen med en bebis är konstant träning. Därför är det bra om du direkt hittar ett sätt att röra dig, sitta och stå som din kropp mår bra av och som stimulerar återhämtning. Däremot ska du inte känna stress eller press att träna, enklast är om träningen vävs in som en naturlig del av dagen.

Jag brukar aldrig prata om fel och rätt med ett undantag. Det är ett stort misstag att under sin graviditet tänka: "Jag orkar inte träna nu men när jag fött då ska jag verkligen köra på!

Har du på ett elle annat sätt tränat under graviditeten, anpassat din träning till hur du mår och gjort övningar "ända in i kaklet" så har du gjort halva jobbet och gett dig själv de bästa förutsättningar för återhämtning. Sluta aldrig att träna/göra övningar låt de övningar du gör mot slutet vara de du startar med efter förlossningen.

Filmer i webshop som passar att göra i slutet av graviditeten och att starta med efter förlossningen: "Aktivering core/mage efter förlossning och under graviditet.

"En kvalitetspaus", "Uteträning med miniband".

Lycka till och ta hand om dig!


38 visningar0 kommentarer

Senaste inlägg

Visa alla